• Wendy Spijker

E.H.B.EEN.KATER

Bijgewerkt: 2 dagen geleden

Blijf met deze 5 stappen jouw kater de baas!


TITA TOFU WEET RAAD

Ben jij vanochtend wakker geworden met hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, lusteloosheid, overgevoeligheid voor externe prikkels e/o extreme vermoeidheid?


Ja?


Mag ik jou feliciteren? Je hebt een kater! Of dit een leuke dag gaat worden? Vast niet, maar met een beetje geluk (en hoop) kunnen deze 5 stappen het leed (wat een kater heet) verzachten.


1. PAK JE (BED)RUST!

Rust is essentieel, want zo krijgt jouw lichaam de kans om zich te herstellen. Blijf dus zo lang mogelijk in bed en probeer 1 à 2 uurtjes extra slaap te pakken. Dit kan écht verschil maken.


DOEN! ...zZZZ...

WAAG HET NIET uitrekenen wat e/o hoeveel je gisteravond hebt gedronken en met jouw verkeerde been uit bed stappen.


2. HYDRATEER, KEER OP KEER

Alcohol droogt het lichaam uit en dit zorgt voor hoofdpijn, duizeligheid en nadorst. Belangrijk is om direct na het slapen een glas water te drinken en dit gedurende de dag te herhalen. Overdrijf hierin niet en drink (zoals je gisteravond eigenlijk had moeten doen) met mate. Wissel dit af met fruit- en groentesappen, want terwijl het water hydrateert geven deze sapjes jou de nodige vitamines!


TIP! Voeg voor een spoedig herstel een beetje citroensap toe aan een glas warm (niet kokend) water. Verse gember in huis? Snijd deze in dunne plakjes en voeg deze ook toe. Deze gekke wortel helpt namelijk bij misselijkheid en kalmeert de maag.

DOEN! kokoswater, jus d' orange, pepermuntthee en (groene)smoothies.

WAAG HET NIET koffie, bier, wijn e/o andere alcoholhoudende dranken.


3. LAAT VOEDING JE MEDICIJN ZIJN

Wellicht zit je er nog niet op te wachten, maar het is belangrijk om iets te eten. Kies voor mineraal- en eiwitrijk voedsel. Begin eerst met een cracker, stukje brood of een banaan. Draait jouw maag zich al om bij het idee? Probeer dan een stuk(je) fruit.


Heb jij ooit van "cysteïne" gehoord? Dit is een aminozuur (eiwitbouwsteen) dat helpt om gifstoffen in de lever af te breken. Eieren zijn hier rijk aan en zijn (mede) daarom goed kater-voedsel. Als veganist vind je cysteïne in paprika, knoflook, ui en broccoli. Combineer dit met mijn eiwitrijke scrambled tofu recept en sla zowaar twee vliegen in één klap.


DOEN! complexe koolhydraten (havermout, quinoa, bonen, spinazie, wortels, grapefruit, aardbeien, appels en peren).

WAAG HET NIET fastfood en andere ongezonde meuk.


4. FRISSE NEUS

Ben je inmiddels in staat om op (eigen) beide benen te staan? Tijd om naar buiten te gaan! Een korte wandeling door de frisse buitenlucht kan serieus wonderen doen. Ook schijnt het uitoefenen van een lichte sport geen kwaad te kunnen. Door de alcohol zit jouw lichaam vol met gifstoffen en deze zweet je er met een rondje verantwoord joggen uit. Let op! Drink voldoende tijdens het bewegen.


DOEN! gaan met die banaan!

WAAG HET NIET te hard van stapel lopen en jezelf uitsloven.


5. BROEK UIT, DOUCHE AAN

Doe jezelf, partner of huisgenoten een lol en spring onder een (koele) douche. Dit is niet alleen verfrissend, maar maakt ook jouw zintuigen wakker. Afwisselen tussen koud en warm water is een optie, maar ga hierin niet tot het uiterste.


DOEN! Inzepen met Lo­ve Beau­ty Pla­net Co­conut wa­ter & mi­mo­sa flo­wer!

WAAG HET NIET uren douchen, want dat is slecht voor jouw portemonnee en het milieu.


EN NU?

Ga op TITA TOFU advies lekker in je pyjama op de bank zitten, zwelg weg in zelfmedelijden en vertrouw op de woorden van De Zingende Zusters van Liefde...



Dan rest mij nu nog één ding: titatoi!

(afgeleid van het woord: toi, toi, toi), 1 genieten, zich vermaken: geniet vandaag, herhaal het morgen!)


Wendy


Zijn er dingen die jij graag wil lezen op mijn blog of heb jij n.a.v. deze post nog vragen? Reageer hieronder, vul het formulier in op de contactpagina of stuur simpelweg een e-mail.

0 keer bekeken

SIGNED SEALED DELIVERED BY W'TJE