• Wendy Spijker

PLANTAARDIG! DURF JIJ HET AAN?

Bijgewerkt: jul 11

Voor wie al dagen, maanden of jaren roept dat hij/zij best plantaardig zou willen eten, maar niet weet hoe en (vooral) wat. Weinig tijd? Krap bij kas of ben jij een kluns in de keuken? Geen zorgen! Ook aan jou heb ik gedacht.


Klik op de producten, stop ze in jouw Albert Heijn of Ekoplaza (web)winkelmandje, haal op of laat thuisbezorgen!


LEGENDA

💸 Betaalbaar

🍏 Bewust

🍋 Easy peasy lemon squeezy

🍰 Guilty pleasure


BASIS

1. Bak in kokos- of olijfolie.

2. Iets binden zonder ei? Geen probleem! Wat en hoe? Je leest het hier!

3. Kies voor (ongezoete) plantaardige melk: amandel, haver (cappuccino? OATLY), kokos, rijst (van nature zoet) of soja.

4. Gebruik natuurlijke suikers: agavesiroop, ahornsiroop, dadel(stroop), kokosbloesemsuiker of rijstsiroop.

START

1. soja-, kokos-, amandel- of haveryoghurt + (vers) fruit + granola + amandelpasta (zonder olie) | 💸🍏

2. pindakaas (zonder olie) + banaan + cacaonibs op (desem)brood | 💸🍋🍰

3. overnight oats [Meng 1/3 cup (22 g) havermout + 1/4 tl kaneel + 1 el chiazaad + 1 tl ahornsiroop + 1 el amandelpasta of pindakaas + 125 ml rijst- of amandelmelk in een pot (+ deksel). Zet deze gedurende de nacht in de koelkast. Serveer 's ochtends met (vers) fruit.] | 💸🍏

4. scrambled tofu + cherrytomaatjes + avocado op roggebrood | 🍏

5. zoete aardappel toast* met geprakte avocado (+ citroensap, zout en peper) + granaatappelpitjes + hennepzaad of amandelpasta + granola + hennepzaad | 🍋🍰

6. porridge [Breng 180 ml water + 60 ml rijst- of amandelmelk in een pannetje aan de kook. Voeg hier 1/4 cup (43 g) havergrutten + 1/4 cup wortel (geraspt) + 3 el (ongezwavelde) rozijnen + 1/4 tl kaneel + een mespuntje gember, nootmuskaat en zout aan toe, draai het vuur laag en doe de deksel op de pan. Kook de porridge zonder te roeren voor ca. 25 min. Haal de pan van het vuur en roer er 2 el kokos rasp e/o vlokken + 1 tl sinaasappelrasp + 1 tl ahornsiroop doorheen. Doe de deksel opnieuw op de pan en laat het voor ca. 5 min. rusten. Serveer met met soja-, kokos-, amandel- of haveryoghurt + 2 el gehakte walnoten.] | 🍏

7. smoothiebowl [Mix 160 g bevroren bosvruchten + 100 g bevroren banaan (plakjes) + 3 el rijst- of amandelmelk in een blender tot een "ijs" substantie. Doe de inhoud in een bakje en top het af met granola + vers fruit + kokosrasp + hennepzaad.] | 💸🍏🍋


*Snijd de zoete aardappel, in de lengte, in dunne plakken. Rooster deze in een broodrooster, contactgrill, grillpan of oven.



LUNCH

1. huisgemaakte of supermarkt hummus + sla + gegrilde of gefermenteerde groenten op (desem)brood | 💸🍏🍋

2. huisgemaakte of kromkommer soep met geprakte avocado (+ citroensap, zout en peper) op roggebrood | 💸🍏

3. speltcrackers met tahin + banaan + ahornsiroop | 💸🍋🍰

4. tofu omelet geserveerd met sla + gegrilde groenten | 🍏

5. hagelslag + (kokos)boter op (desem)brood | 💸🍋🍰

6. (desem)broodje "Caprese" met vegan mozzarella + tomaat + verse basilicum + balsamico glaze of azijn | 🍏

7. buddhabowl [Basis: rijst, quinoa, bulgur, spelt, couscous e/o zoete aardappel + eiwitten: huisgemaakte of supermarkt falafel, kikkererwten, linzen, tempeh (+ marinade), tofu (+ marinade), kidney e/o zwarte bonen + groenten: avocado, boerenkool, kiemgroenten, komkommer, radijs, rode kool o.i.d. + dressing* + topping: huisgemaakte of supermarkt hummus + cashewnoten, munt, koriander, pompoenpitten, sesamzaad e/o zonnebloempitten.] | 🍏


*dressing: Mix 60 g tahin + 2 el witte wijn azijn + 2 tl ahornsiroop + 2 tl shiro miso in een kleine blender. Bewaar voor max. 7 dagen in een afgesloten pot in de koelkast.



DINER

1. (groente)wrap met pulled jackfruit of kipstuckjes + rauwkost (wortel, komkommer, bosui, rode kool o.i.d. + tzatziki | 🍏

2. tofu-ananas saté + aardappeltjes uit de oven* | 💸🍏🍋

3. Midden-Oosterse ovenschotel + frisse salade + (desem)brood | 💸🍏🍋

4. bulgursalade + geroosterde wortels + tahin dressing | 💸🍏🍋

5. easy peasy marinara + (verse) linzenpasta + groenten (champignons, paprika, rode ui o.i.d.) | 💸🍏🍋

6. huisgemaakte of supermarkt burger op 'n groente- of pitabroodje + koolsalade | 🍰

7. kokoslinzen dahl met rijst + verse spinazie + geroosterde kokosvlokken of amandelschaafsel | 💸🍏🍋


*geen tofulover? Maak dan deze tempeh-ananas saté!



SNACKS

1. vers fruit e/o rauwkost | 💸🍏🍋

2. ongebrande noten | 🍏🍋

3. huisgemaakte of supermarkt geroosterde kikkererwten | 🍏

4. RAW e/o Chokay (suikervrij) chocolade | 🍏🍋🍰

5. gedroogde banaan, dadel (gevuld met amandelpasta), mango, pruimen e/o vijgen | 🍏🍋

6. hummus- e/o linzenchips | 🍏🍋🍰

7. Alpro, Ben&Jerry's, Cornetto of Prof Grunschabel ijs | 🍋🍰


Benieuwd welke producten nog meer plantaardig zijn? Ontdek het HIER!

LAAT JE (VOORAL) VERRASSEN & INSPIREREN

http://www.degroenemeisjes.nl

https://www.feelgoodbyfood.nl

http://plantbites.nl

http://thegreencreator.nl

https://livingthegreenlife.com

https://whatthevegan.nl

https://wildgroeimag.be


Dan rest mij nu nog één ding: titatoi!

(afgeleid van het woord: toi, toi, toi), 1 genieten, zich vermaken: geniet vandaag, herhaal het morgen!)


Wendy


Zijn er dingen die jij graag wil lezen op mijn blog of heb jij n.a.v. deze post nog vragen? Reageer hieronder, vul het formulier in op de contactpagina of stuur simpelweg een e-mail.

SIGNED SEALED DELIVERED BY W'TJE